Zrealizowane prace
Prace zrealizowane przez ABC-Track
W ramach etapów realizowanych przez spółkę ABC-Track wykonano następujące prace:
1. Opracowano prototypowy moduł do zarządzania eko strefami, wykorzystujący biblioteki Leaflet-Geoman, zawierającej narzędzia do zarządzania strefami. Strefy przechowywane są w bazie w formacie GeoJson rozszerzonego o obsługę stref w kształcie okręgu. Funkcjonalność modułu pozwala na dodawanie, edytowanie i wyświetlanie listy zdefiniowanych stref oraz ich wizualizację na mapie. Ponadto opracowano i zaimplementowano algorytm do wykrywania obecności pojazdu w ekostrefie. Wykorzystuje on porównanie aktualnych zmiennych z zakodowaną ekostrefą. W algorytmie uwzględniono obsługę stref typu okrąg, prostokąt, dowolny wielokąt oraz hybryda wszystkich typów.
2. Opracowano moduł odpowiedzialny za pozyskiwanie kosztów jednostkowych na bazie obserwacji rzeczywistych. Wartości jednostkowego spalania oparte są o dane dostarczane przez urządzenia telemetryczne. Poprzez odpowiednio zaimplementowane API aktualizowane są ceny jednostkowe paliwa. W przypadku zasobów BEV monitorowany jest stan naładowania akumulatorów. W zakresie odczytu czasu i prądu ładowania zaimplementowano obsługę ładowarek firmy Teison (model Home Pro). Pozwalają one na określenie kosztów obsługi samochodów elektrycznych i hybrydowych. Zaimplementowano serwer oparty o WebSocket, którego zadaniem jest komunikacja z ładowarkami w trybie rzeczywistym oraz aplikację webową agregującą dane przesyłane przez ładowarki i pozwalającą zarządzać kartami dostępu, lokalnymi listami kart w ładowarkach i rezerwacjami ładowań.
3. Zaimplementowano kompletny mechanizm „smart-update” oraz przetestowano go w warunkach laboratoryjnych. Odpowiednia aplikacja z właściwą częstością rejestruje znaczniki współrzędnych oraz czasu za pomocą REST API i wysyła na serwer bazodanowy. Aplikacja monituje fakt wyjazdu oraz dojazdu do destynacji. Następnie aplikacja agreguje wartości odległości i przesyła wraz ze znacznikiem zakończenia dostawy. Na podstawie otrzymanych informacji moduł oblicza czas trwania trasy, pobiera odpowiednią macierz dystansu i czasu oraz aktualizuje dane z odpowiednimi wagami (waga 0.8 dla przechowywanej w bazie wartości dystansu/czasu, waga 0.2 dla nowo wyznaczonej wartości dystansu/czasu). Dzięki takiemu rozwiązaniu system autonomicznie dostosowuje parametry modelu czasowego do sytuacji rzeczywistych.
4. Opracowano moduł rozliczalności z podziałem na strefy (Dirty-Zone/ Eco-Zone). Dla każdego dnia i pojazdu na podstawie danych telemetrycznych obliczany jest całkowity pokonany dystans, całkowity czas jazdy, dystans oraz czas jazdy w eko-strefie. Zaimplementowano procedury wyznaczania, dla danego zasobu transportowego, okresu przebywania w ekostrefach oraz pokonanego dystansu. W bazie dodawana jest również godzina rozpoczęcia oraz zakończenia jazdy. Informacje powyższe są użyteczne zarówno z punktu widzenia rozliczalności końcowej jak również stanowić mogą wsparcie dla procedur wyznaczania parametrów czasowych wykorzystywanych w algorytmie rozplanowania tras.
5. Przeprowadzono prace nad implementacją podstawowej wersji prototypu systemu informatycznego. Utworzono aplikację webową przeznaczoną dla menadżerów flot oraz administratorów w oparciu o Symfony 5.4.10. Opracowano wizualny interfejs użytkownika (GUI). Za warstwę wizualną odpowiada biblioteka CSS Bootstrap 5.0.2. W programie użyto również biblioteki Font Awesome 4.7, zawierającej zbiór skalowalnych ikon wektorowych, które można formatować za pomocą właściwości CSS. Dodano role użytkowników. Dyspozytor ma możliwość tworzenia optymalizacji i przesyłania ich kierowcom, natomiast administrator zarządza systemem. Opracowano aplikację do odbioru i przetwarzania danych z urządzeń telemetrycznych ze względu na potrzebę obsługi w czasie rzeczywistym. Stworzono także aplikację mobilną przeznaczona dla kierowców. Zaimplementowano REST API do dwustronnej komunikacji między aplikacją desktopową a aplikacją mobilną oraz opracowano wizualny interfejs użytkownika. Zaimplementowano także moduł importowania danych od firmy zewnętrznej.
6. Zrealizowano prace nad implementacją podstawowej wersji prototypu systemu informatycznego. Zaimplementowano funkcjonalności uprawnień użytkowników. Zaimplementowano kompletny mechanizm „smart-update” oraz przetestowano go w warunkach laboratoryjnych. Dzięki wdrożonemu rozwiązaniu implementowany system sam dostosowuje się do realnych sytuacji w trakcie realizacji procesu transportowego. Zaimplementowano i zwalidowano mechanizm automatycznego wybierania profilu zasobu transportowego. Opracowano prototypową aplikację mobilną, w której zaimplementowano wizualizację tras i zintegrowano z demonstratorem systemu. Rozwiązanie zostało przetestowane w warunkach zbliżonych do rzeczywistych.
Prace zostały wykonane zgodnie z założeniami etapu i projektu, z uwzględnieniem dopuszczalnych modyfikacji i tolerancji zakresu funkcjonalności, wynikających z prowadzonych konsultacji z potencjalnymi odbiorcami systemu. Osiągnięto 8 poziom gotowości technologicznej.